jueves, 20 de noviembre de 2014

tia flyr - spesielt når det skjer mye!!!

mye har skjedd siden febrero - nå er det ikke bare vesla som har cøliaki i familien, men eldstemann og jeg også....
Uten symptomer og vi måtte vente til vi hadde tatt biopsi begge to, men nå har vi - ikke så mye som 2 mnd, men begynt vårt liv UTEN GLUTEN også!!

I februar hold jeg på å bli deprimert, jeg stresset sånn for å få til å bake brød UTEN gluten - da jeg ikke har klart å lage luftig brød her i spania MED gluten engang - til slutt bestemte jeg meg for å ikke prøve mere - jeg fant en variant vesla var fornøyd med og slik har vi levd!
Jeg har kjøpt det som er å kjøpe kan og vesla har bestemt hva hun liker og ikke liker - noe har hun gått så kjei at hun ikke vil  ha det lenger....
Og nå da vi alle 3 må spise gluten fritt har jeg funnet det beste brødet, den beste pastan - til og med eldstemann, som protesterte, som klagde - har begynt på glutenfri diett - MYE MYE mere positiv enn det han virket før sommeren!!
Nå er det merienda/ etter skolen mat som er det eneste som kan være et problemet her hjemme, men det er en vane han må få seg!!!
For hjemme er det ikke noe problem å leve glutenfritt!!
Jeg lager ikke ALLTID like gode vafler - men så mye rare mel å velge i mellom, eksperimenter jeg litt og er ikke alltid like heldig...
MEN når vi kommer oss ut og ut fra den vanlige rytmen vår, da er det det kan bli problemer - for vi har litt problemer med å huske å ALLTID ha med oss noe mat, det MÅ vi bare få til!!!
Og når vi skal gå ut og spise på restarant kan også det være et problem
MEN gudskjelov finnes det løsninger på det også, de ligger kanskje ikke på et hvert hus hjørne, men de er der!!!!
Forige lørdag tok jeg med meg mamma og eldstemann og gikk på Sushi restaurant feks - å spise Sushi er noe av det som skal være et stort problem, men det er når ikke går til riktig sted!!!
Vi hadde en super positiv erfaring på Monster Sushi i Oslo, og for meg var det veldig viktig å se at det går ann - og det tror jeg at det var for eldstemann også!!!

No hay comentarios:

Publicar un comentario